zondag 5 april 2009

Afghanistan Top

Dinsdag 31 maart: Afghanistan Top in Den Haag. De Top vindt plaats in het Congresgebouw. Alles is bijna hermetisch afgesloten, met mijn opoefiets kom ik tot op honderd meter afstand. Iedereen moet zich melden bij de poort. Af en aan rijden motoragenten hun ronde over het afgezette gebied, wegen zijn tijdelijk voor verkeer niet toegankelijk. Helikopters cirkelen door strakblauwe luchten, de zon kleurt de dag in een mooi licht. En ik ben aanwezig bij de Top. Daar gebeurt het, op dit moment een van de best beveiligde plekken op aarde, bij ons in Den Haag. Ik ben trots op ons land, trots op de neutrale houding die wij hebben en dat de rest van de wereld het vertrouwen in Nederland heeft om de Afghanistan Top hier te laten plaatsvinden. Ik zie de burgemeester van Den Haag, Jozias van Aartsen. Later zal hij op het strand samen met kinderen vredesvliegers oplaten. Ik zie een individuele protestactie en ontmoet de commandant van Demonstratie van de politie Haaglanden. Ik geef hem de complimenten voor de hele organisatie en de professionaliteit die er vanaf straalt. Ik sta in het zonlicht en geniet. Wat een energie hangt hier! Er wordt een dame geïnterviewd voor TV West en we raken aan de praat. Ze blijkt VVD raadslid in Den Haag te zijn en woont in de buurt. Met haar bespreek ik mijn plannen voor de nieuwe politieke beweging en de uitgangspunten. In elk geval geen partij die gebaseerd is op een godssienst, mijn geloof is dat het niet meer van deze tijd is in onze veranderde en multiculturele maatschappij. Dus ik wil het CDA van de kaart vegen? Nee, zeker niet maar wel net als een aantal partijen een liberale houding aannemen. Een van de dingen die ik van haar meekrijg: wees zichtbaar, sta open voor gesprek. Haar oprechte woorden: Ik hoop van je te horen.
Om de omgeving rond de Top te verkennen stap ik op mijn fiets en maak mijn ronde. Ik doe het Catshuis aan, alles onder controle. Lunch bij Gember in het Fotomuseum. Ik vraag me af wie de catering bij de Top zal verzorgen (daar kom ik de volgende dag achter als alles binnen een paar uur weer in de oorspronkelijke Haagsche staat wordt terug gebracht) en wat er dan geserveerd wordt. En dan wacht ik mijn ontmoeting af. Het kan niet anders dat Hillary en ik elkaar vandaag gaan treffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Copyright 2010