zaterdag 28 maart 2009

Het beste van twee werelden

8 maart - Internationale Vrouwendag in de Hofstad. Mijn tweede ontmoeting met minister Plasterk vindt op deze symbolische datum plaats. Hij zal de Joke Smit prijs 2009 uitreiken, een tweejaarlijkse regeringsprijs op emancipatiegebied. De prijs, een bedrag van 10.000 euro en een kunstwerk, is bestemd voor een persoon, groep of instantie die een fundamentele bijdrage levert of heeft geleverd aan de verbetering van de positie van vrouwen in Nederland. Het thema van dit jaar is de economische zelfstandigheid van de vrouw. Jolanda Holwerda, hoofredacteur van Lof-magazine had de eer deze prijs in ontvangst te mogen nemen. Ze heeft de prijs gekregen voor verschillende initiatieven gericht op werkende moeders én "mannen met lef". Haar activeiten maken verbinding tussen werk en zorg.
Veel interessanter dan de mogelijkheid workshops te volgen is het bijwonen van een debat. Het onderwerp: Opvoeding en arbeidsparticipatie. Het panel: Hedy d'Ancona, Lilian Callander (directeur Hoge School Holland) en Mirjam Sijmons (voormalig directeur KPN en Content, nu hoofddirectie ANWB). Interessant om naar de vrouwen te luisteren. Daar waar ik duidelijk de verbinding in het panel kon horen en voelen, ontbrak dit bij de vrouwen in het publiek. In plaats van ons te richten op de tegenstellingen, zouden we de vrouwenkrachten moeten bundelen. Dit heb ik ook zo uitgesproken. Van Mirjam Sijmons mocht ik later een waardevol compliment in ontvangst nemen: als ik vrouwen zoals jij hoor dan weet ik zeker dat het goed komt.
Verder een uitgelezen moment om van Hedy d'Ancona, icoon van feminisme, een zegen te krijgen voor mijn missie. Want het blijft me verbazen waarom er niet eerder in de politiek de vrouwenkracht is ingezet als partijbeginsel. In mijn gesprek met Hedy d'Ancona komt naar voren dat meerdere malen een poging is gedaan maar dit is verder nooit van de grond gekomen. De partijen waren te versnipperd. Maar ze wenst me succes. Ze geeft me nog als tip mee om gebruik te maken van internet. Dit is van begin af aan mijn intentie geweest, politiek bedrijven met gebruikmaking van de 21e eeuw technologie, dit blog van Joy is de eerste aanzet. Maar straks ook de invulling van de partijstandpunten. We gaan dit met elkaar creëren!
Barack Obama was mijn eerste bron van inspiratie om een oprechte overtuiging om te zetten in de Verbinding. Daar waar de strijd ging tussen een man en een vrouw met een (politieke) kleur en ontzettend veel inhoud, intelligentie en charisma, kon je het de Amerikaanse bevolking bijna niet aandoen om ze te dwingen een keuze te maken. Zou het niet fantastisch zijn geweest als die twee de functie President of the United States in een duo baan hadden kunnen vervullen? Ik denk dat ik dit eens met onze toekomstige vrouwelijke premier moet bespreken, why not get the best of both worlds?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Copyright 2010