donderdag 26 mei 2011

Samen bouwen aan het huis van de democratie

De reikwijdte en diepte van de geest is oneindig. Als je niet oppast dan blijf je polijsten aan een concept totdat, ja, totdat wat eigenlijk?
Vanaf het begin heb ik gezegd dat ik de ambitie van Verbinden 2012 in
co-creatie wil realiseren. Zodat het van een ieder is die wil bijdragen aan een positieve maatschappij, op welke wijze dan ook.
De mindmap voor het te bouwen platform op onze website (of de toekomstige website http://www.watkanikvooronsdoen.nl/) geeft hier vorm aan. Dialoog, je mening, kennis en verhalen delen, je laten inspireren, doneren, met elkaar bouwen aan een toekomstvisie voor Nederland.

Mijn eerste blog heb ik twee jaar geleden geschreven. Wat ik voor ogen had was een politieke beweging in gang zetten waarin vrouwenkracht centraal zou staan. De helft van de wereld (of meer dan) bestaat tenslotte uit vrouwen. Mijn blog was nog zonder diepte, het begin van een idee wat doorgroeide naar een droom en omgezet is in een basisconcept en wat ik nu organisch wil laten groeien naar realiteit.
Genuanceerder dan toen gaat het niet puur om vrouwenkracht en het verschil tussen mannen en vrouwen maar om meer balans tussen feminiene en masculiene krachten (balancipatie) en het inzetten van ieders talenten op basis van gelijkwaardigheid en optimaal gebruik maken van de verschillen die er zijn om voor en met elkaar een betere samen-leving te creĆ«ren.

Het moment om diep van binnen te voelen dat het tijd was om te luisteren naar mijn innerlijke stem, was toen ik zag dat er in Amerika iets onvoorstelbaars gebeurde. Geen eerste vrouwelijke president maar een eerste gekleurde mannelijke president. Alsof de geschiedenis en logica een stap oversloegen. Barack Obama als icoon en in de achtertuin van postzegel Nederland een regerende negatieve tendens m.b.t. het uitsluiten van mensen en een langzame vergiftiging van de democratie door het politieke circus dat zich liet mennen door de waan van de dag. Noem het overmoed maar op dat moment besefte ik, als zoiets groots in Amerika kan plaatsvinden, dan moet hetgeen ik voor ogen heb voor Nederland niet tot het onmogelijke behoren. En begon ik vervolgens te werken aan mijn ambitie, een realiseerbaar ideaal.

Van politieke beweging naar inspirerend platform of lobbypartij en weer terug naar politieke partij toen ik Geert Wilders in real life en als mens hoorde spreken. Het besef op dat moment waarom mensen een keuze maken voor een toekomst en leiderschap dat het mijne niet is. Maar ook dat is een geluid van de samenleving waar naar geluisterd moet worden en een vertaling mag vragen. Op het moment dat er een krachtige stem is die een positief tegenverhaal biedt, is er weinig aan de hand. Maar ik wil niet dat dit verhaal de storytelling van de 21e eeuw wordt, een storytelling van teloorgang van de democratie en onze samenleving en waar we steeds meer aan gewend raken. Juist nu niet, nu het zo voelbaar is dat er een omwenteling plaatsvindt. Het negatieve verhaal is nodig om waarde en waarheid te geven aan het positieve verhaal.
Daarom is het tijd om met elkaar kernwaarden te bepalen en vast te leggen. En die ook uit te dragen.
De maatschappij (niet alleen de bovenlaag maar de maatschappij als geheel), ondernemend NL en de politiek staan samen aan de basis van de toekomst van de 21e eeuw. Jij maakt het verschil.

Een droom voor Nederland wordt omgezet in gerichte toekomstvisie en daadkracht.
Nederland in verbinding. Dat is onze missie.

En de vorm? Daar gaan we het met elkaar over hebben.
Jouw stem willen we laten horen. Een van de plekken is het krachtenveld van de politiek. Geen nieuwe verticale zuil erbij maar een nieuw concept van een horizontale verbindingspartij als basis onder de bestaande partijen: Politiek 3.0. Waar inspirerend en dienstbaar leiderschap samen met diversiteitsmanagement & inclusie aan de basis liggen.
Ieders stem telt, iedereen telt mee.

Geen focus op tegenstellingen en incidenten maar verbinding zoeken in de overeenkomsten en lange termijnvisie en dit als uitgangspositie nemen. En toetsen aan de door ons vastgestelde kernwaarden.
Het mooie is: dan hoef je geen uitgebreid partijprogramma of een mening over alles te hebben en kompasloos rondjes blijven draaien. Dan heb je exposure in de media niet nodig om zaken waar je voor staat voor elkaar te krijgen. Dan kun je van bovenaf alles bezien en in die tijd, geest en plaats bepalen wat dan juist is. En vervolgens de verbinding zoeken met gelijkgestemden. Je hoeft het niet te bedenken want het is er allemaal al.
Nederland in verbinding.
Dat is ons cadeau aan de samenleving.


Focus on creating what you desire.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Copyright 2010