zondag 6 maart 2011

Het Feest van de Democratie

Het was te voelen in de media, hier zou een hoop van afhangen, de toekomst van het vertrouwen in het huidige kabinet. Last minute een kaartje gekocht voor http://www.hetfeestvandedemocratie.nl/programma/: Nederland in alle Staten: Tijdens het Feest van de Democratie nemen politiek analisten, schrijvers, politici, wetenschappers, kunstenaars en journalisten een voorschot op de verkiezingsuitslag, analyseren ze de campagnes en kijken ze vooruit naar de horizon van de Nederlandse democratie. Op het programma debatten, colleges, film, analyses en theater.
Het was letterlijk een feest om daar te zijn: voedend, inspirerend, vermakelijk en met onverwachts effect.

Tijdens dit feest werd de BKB campagne award uitgereikt. And the winner is... http://www.bkb.nl/item/bkb-campagne-award-voor-geert-wilders. Even verbaasd maar daarna sprakeloos want wie komt daar het podium op: ja, Geert Wilders om de award persoonlijk in ontvangst te nemen. Kay van der Linden, mediastrateeg, heeft het verhaal in zijn weblog precies beschreven zoals het was: http://press-strategies.posterous.com/hol-van-de-leeuw. De zaal viel letterlijk stil op het klikken van fotocamera's na. Ik weet nog dat ik op sprong (ik zat front row) en met mijn telefoon de woorden van Wilders vastlegde. Niet alleen zijn woorden maar bovenal zijn menselijkheid. Ik dacht, als jij de allochtonen- en islamproblematiek als one issue uit je politieke programma zou halen en een andere rol zou laten spelen in het goede dat je voor Nederland voor hebt, je maatschappelijk breedgedragen succes zou kunnen hebben. Ik was kort gezegd: "impressed". Ik voelde me ook een lichtelijk betoverd. Het bleef even stil toen de presentator vroeg wie er een vraag voor Wilders had. En het schoot door mijn hoofd, de vraag waar ik me sinds de opkomst van Wilders mee bezig houd: wat mist de PVV'er nou echt diep van binnen in de benadering van http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow? Ik herhaalde de vraag 10 keer in mijn hoofd en toen was het moment voorbij.
Het heeft me niet meer losgelaten, mijn ontmoeting met Geert Wilders. Ja, dit is het moment voor positieve benadering en verbinding in politiek en maatschappij.
Eerder op de dag had ik een lunch & intervisie m.b.t. het onderwerp moet Verbinden 2012 nou wel of niet een horizontale verbindingspartij worden?
Mijn Feest van de democratie sloot ik dan ook af met een JA! die vol uit mijn hart kwam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Copyright 2010