zaterdag 5 mei 2012

Bij wie begint vrijheid, bij jezelf of bij de ander?

'De zon schijnt, de hemel is diepblauw, er waait een heerlijke wind en ik verlang zo, verlang naar alles...Naar praten, naar vrijheid, naar vrienden, naar alleen zijn' Anne Frank over vrijheid
'Wij leven allen maar weten niet waarom en waarvoor. Wij leven allen met het doel gelukkig te worden, wij leven allen verschillend en toch gelijk' Anne Frank over geluk
Veel woorden hoeven we niet te uit te spreken over vrijheid. Het is vaak in wat niet gezegd en gevoeld wordt wat de mate van vrijheid aangeeft. Voor ons zoiets gewoons dat het bijzonder ongewone aan ons voorbij gaat. Dat is het mooie van het herdenken en vieren op 4 en 5 mei. Het gaat over toen, over vandaag en over morgen. En ja, het is nodig om betekenis te geven aan het woord vrijheid.
In verbondenheid herdenken 4 en 5 mei - vrijheid.

Een van mijn inspirators en symbool van vrijheid is Anne Frank. Ze raakt me, ze doet wat met me. Ze staat voor verleden en toekomst. Mijn inspiratie heb ik terug gegeven op een inspiratieblaadje aan de Anne Frank Boom.

'In de strijd voor de vrijheid, ook de onze, wordt het verschil nooit gemaakt door de liefhebbers van nuance, stabiliteit, grijstinten en toeval, maar door de liefhebbers van een vrijheid die naar de maatstaven van hun tijd en hun omstandigheden veel te ver gaat'. Kustaw Bessems in Voor een vrijheid die te ver gaat.


Vrijheid gaat hand in hand met tolerantie zoals Een land een samenleving aangeeft. En voor mij herken je vrijheid in de ontmoeting met die ander.
Een quote om over na te denken: Vrijheid begint bij de ander en niet bij jezelf.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Copyright 2010