woensdag 21 maart 2012

Haagse Lente - een frisse wind met licht en hoop voor Nederland

'How important it is for us to recognize and celebrate our heroes and she-roes!'
 ~ Maya Angelou

Ze moeten eruit, mijn woorden die dit blogbericht gaan vormen en zullen vertolken wat ik in mijn hart voel en met mijn verstand denk te weten.
Ik kan het niet meer ontkennen, ik kan er niet meer omheen: We moeten de toekomsthorizon van Nederland zien te vinden en het hart van de democratie weer zien te raken. Het moment is gekomen om met elkaar de agenda van de Nederlandse samenleving te gaan bepalen en de daarvoor nodige acties uit te gaan zetten. En de invloed te geven en te nemen die gezocht wordt.

En toen diende zich de Haagse Lente aan.
Een maandagmiddag, niet als alle andere. Terras op Plein in Den Haag, tegenover het huis van de Democratie. De aankondiging van de Haagse Lente. Het gaat gebeuren, we gaan samenkomen, zij die zich met hart en ziel willen inzetten en het als een missie zien om een bijdrage te leveren aan de toekomst van de Nederlandse samenleving in verbinding.
Op datzelfde moment besluit iemand anders om ook stappen richting de toekomst van Nederland te nemen. Betekent Hero held?
Timing? De dag en nacht die even lang zijn, momenten waarop de aarde helpt sturen.

Het debat dat ik beschouwend vanaf boven op de publieke tribune aan me voorbij zie trekken, raakt me niet. Ik zie en hoor de momenten waarin ikken gehoord en gezien willen worden. Geen sprankje inspirerend wij en geen ziel die het moment pakt om zich aan de toekomst vast te grijpen en deze niet meer los te laten.

Even daarvoor:
Ik maak een rondje Binnen- en Buitenhof alvorens ik me tot het debat zal begeven. Voorbij het Torentje kom ik Ferry Mingelen tegen. Ik benoem dat het wel spannend is. Ja, maar het kabinet gaat niet vallen, is zijn antwoord. Dat had ik ook al bedacht. Ik vraag hem: Is dit het begin van de Haagse Lente? En zijn antwoord had ik ook al bedacht want ik was er onderdeel van: De Haagse Lente, die is al begonnen!

Donkere wolken boven het torentje. Maar er gloort een straaltje licht en hoop boven Nederland.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Copyright 2010