zondag 11 maart 2012

Wat doet jouw verhaal met ons?

Als je omkijkt naar het pad van je verleden, kom je een hoop verhalen tegen. Neem je er wel eens de tijd voor om ze weer terug te horen? Hoor je het verhaal eigenlijk nog wel eens in het binnenste van jezelf?
Welke gebeurtenis in jouw leven was voor jou het moment dat duidelijk werd welke bestemming jij had? Welk verhaal gaf richting aan jezelf? Of aan een ander?

Het boek dat je nu aan het lezen bent, maakt onderdeel uit van jouw verhaal. Ik ben er een aantal tegelijk aan het lezen maar een daarvan wil ik hier noemen omdat dit voor mij belangrijk is in mijn zoektocht naar een nieuwe identiteit en cultuur van Nederland.

Moeten wij van elkaar houden? Het populisme ontleed.
De schrijver is Bas Heijne en in mijn gesigneerde exemplaar heeft hij, nadat ik hem over mijn ambitie over de verbinding in Nederland had verteld, het volgende antwoord geschreven: 
Ja, het een kan niet zonder het andere
Is dat eigenlijk niet de paradox van ons nieuwe tijdperk? Wat mij raakte, is de beschrijving van de aanwezigheid van de kloof tussen wereld en belevingswereld.
 "Het gaat niet langer over het streven naar een zo objectief mogelijke kennis over jezelf en de wereld, het gaat om hoe je de wereld beleeft. Je hoeft alleen maar iets te weten wanneer je denkt het ook echt nodig te hebben, anders heeft het voor jou geen belang."
"Wij willen wel, wij koesteren een oprecht verlangen naar een samenleving die weer uit 1 stuk bestaat, maar de ander doet niet mee."
Om het gevoel van de samenleving die was even in herinnering op te roepen:



De wereld om ons heen verandert snel. Bijna 2 miljoen inwoners verder staat de teller vandaag op: bevolkingsteller.

Wat de brief van 1 vrouw kan betekenen voor het Nederland van nu:
Open-brief-aan-mark-rutte
Haar verhaal kan ons verhaal zijn.

Maar ook haar verhaal had ons verhaal kunnen zijn:
Meryl Streep vertelt het verhaal over een ordinary-extraordinary Afghaanse vrouw

Mijn voorstel: Zullen we luisteren naar ons eigen verhaal? En zullen we met elkaar een nieuw verhaal schrijven, een verhaal, een droom, een visie richting een positieve toekomst van Nederland, het Nederland met een nieuwe identiteit maar ook een Nederland waarin we ons herkennen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Copyright 2010