zondag 20 december 2009

Denken met zonlicht laat witte vlokken smelten

Zeer geachte beste Alexander Pechtold,

Allereerst wil ik u van harte feliciteren met uw benoeming tot politicus van het jaar 2009. En eigenlijk gaan de felicitaties ook uit naar uw collega Geert Wilders want ik begrijp dat het een nek-aan-nek race was met slechts 211 stemmen verschil. Toch zet het me aan het denken, gelijkheid in populariteit maar zo ver uiteen in standpunten en het dragen van Nederland.

Ik heb u al eerder aangeschreven dat er een nieuwe politieke partij komt die geen nieuwe verticale zuil naast de bestaande partijen maar een nieuwe horizontale verbindingspartij zal zijn. Verbinden 2012 ziet het als een uitdaging om de zaken waarover wel overeenstemming is, als verbindende elementen naar de voorgrond te halen (zichtbaar maken i.p.v. dat het ondergesneeuwd wordt door incidenten waar ad hoc op
gere-a-geerd moet worden en wat verspilling is van tijd en energie en dat met onze duurzame intenties). Vervolgens samen met alle partijen (degenen die door de stemgevers tot uitvoerenden van de democratie zijn benoemd – geen verschil in regeringspartijen en oppositie want alle stemmen zijn gelijk) op respectvolle en gelijkwaardige wijze communicerend verantwoordelijkheid nemen en overgaan tot daadkracht in positieve richting. En niet alleen het ambtelijk apparaat al het (bedenk)werk laten doen maar in samenwerking met ervaringskundigen en innovatieve denkers en doeners uit het bedrijfsleven, ngo's, universiteiten, ZZP etc. een basisplan maken zodat ieder zijn of haar kennis en ervaring kan laten bijdragen tot een realistisch plan van aanpak.

U heeft mij succes gewenst met de nieuwe partij maar helaas liet uw agenda het niet toe om samen met een bijzondere groep innovative thinkers van Verbinden 2012 een blauwdruk te co-creƫren. Natuurlijk heb ik begrip voor uw drukke agenda en ik heb ook aangegeven dat Verbinden 2012 voorstander is van een langere regeerperiode van minimaal 6 jaar. Zo kunnen we als uitgangspunt effectief realiseerbare termijnen nemen die ook tot daadwerkelijke creatie en uitvoering kunnen komen. In 4 jaar kan er niet gebouwd worden. Althans, als elke keer de fundamenten neergelegd worden, kunnen ze met hetzelfde gemak ook weer afgebrokkeld of neergesabeld worden. Ik ben ervan overtuigd dat als er oprecht vertrouwen is en ons land bestuurd wordt door middel van inspirerend nieuw leiderschap, we met elkaar gezamenlijke doelen kunnen neerzetten als stabiele basis in de opbouw van Nederland naar een land met positie en aanzien in Europa en de wereld.
U weet dat ik een rol zie voor Nederland als kenniseconomie en ook dat dit een nieuw economisch en fiscaal stelsel zou betekenen.
Ik had het niet willen noemen, maar als we kijken naar de afgelopen dagen, naar een ontredderd en ontspoord Nederland met een economie die niet op volle krachten kan draaien, veroorzaakt door koude, witte vlokjes dan is het tijd voor denken met zonlicht en dat gaan we ook doen met onze blauwdruk (of groendruk gezien de rol van de duurzaamheid en positiviteit).

Ik ben iemand van persoonlijke communicatie en dialoog en wil dit ook veel liever met u in een persoonlijk gesprek delen. Ik heb nog voorgesteld om een half uur voor de lunch voor elkaar uit te trekken, het maakt mij niet uit of we uit lunchen gaan of boterhammen delen. Maar in uw hele agenda was geen gaatje te vinden (waar leeft u overdag dan toch op, het zullen toch niet alleen de taaie kamerstukken zijn? Ik kan me plotseling dan wel voorstellen waar de ongezonde voedingsbodem in politiek Den Haag haar oorsprong in vindt).
Anyway: mijn uitnodiging blijft staan, ook als wij straks de grootste partij zijn en wellicht de (duo)premier zullen voordragen. Ik zie uit naar onze ontmoeting!

Met de oprechte en allerhartelijkste groeten van
Sharmila Angoelal – Verbinden 2012 – de nieuwe politiek van een positief Nederland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Copyright 2010