zondag 15 november 2009

Besmetting positiviteitsvirus

Zondagochtend in de auto op weg naar het werk, radio aan, muziekje op, 8 uur nieuwsbericht:
- Op de klimaattop in december in Kopenhagen zal geen klimaatakkoord tot stand komen, dat staat nu al vast…..
- Gewonden bij busongeval op Goeree-Overflakkee. In 1 van de drie bussen waar 150 jongeren in zaten die op weg naar huis waren vanaf een discotheek ontstond ruzie, een begeleider liet de voorste bus stoppen en de andere bussen konden niet tijdig stoppen en botsten op elkaar….
- Oproer Frans Algerijnse voetbalsupporters in Marseille tijdens kwalificatiewedstrijd WK. Door de 2-0 stand moet er een beslissingsduel worden gespeeld tussen Algerije en Egypte……
- 60 gewonden bij evenement in Birmingham. Er waren meer mensen dan verwacht afgekomen op het traditionele ontsteken van de kerstboomlichtjes……
- De opbrengst van de Madoff veiling is 1 miljoen dollar. Madoff is de Amerikaanse fraudeur die beleggers voor tientallen miljarden dollars heeft opgelicht met een piramidespel….
- En dan het weer van vandaag: wolkenvelden....
Dit was echt het complete nieuws van de ochtend: ook goedemorgen!

Ik ben niet voor propaganda maar wat ik wel ga doen is de NOS en ANP nieuwsdiensten vragen of er niet standaard kan worden afgesloten met een positief nieuwsbericht (het weer doet mee voor spek&bonen). Belangrijker nog: denk na op welk niveau je het nieuws wil brengen. Hoe mondiaal en inhoudelijk belangrijk is het nieuws dat je brengt en welke boodschap en welk signaal draag je hier mee uit?
Het kernwoord heeft alles in zich: nieuwswaardig.

Tot voor kort waren de laatste mannen die ik zag voor ik ging slapen Jeroen Pauw en Paul Witteman. Maar sinds ook zij zich bezig houden met een mentale griepinjectie, ben ik voorlopig maar even gestopt met kijken. Als je nog geen griep had dan krijg je het wel omdat het je wordt aangepraat. Waarom worden we op onze angsten aangesproken?

Sinds ik met Verbinden 2012 bezig ben, verkeer ik in een continue staat van verliefdheid. Ideeën fladderen in mijn buik en hoofd, ik kan met minder eten en slaap. Dit gevoel wordt elke keer versterkt als ik inspirerende ontmoetingen heb of interessante berichten lees. Dat gevoel zouden nieuwswaardige berichten je ook moeten geven. Buiten het feit dat je je veel gelukkiger voelt, kun je grenzeloos bergen verzetten en vind je iedereen lief. Wat is de wereld toch mooi! Daarbij is het een wisselwerking want wat je uitstraalt, komt ook weer terug maar dan met dubbele kracht. En kan zich zo verder verspreiden. Eigenlijk net als de griep maar dan anders.
Dit was Sharmila Angoelal van Verbinden 2012, ik wens u nog een goedenavond. En morgen weer gezond op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Copyright 2010